sobota 30. júna 2012

Grossglockner (Stüdlgrad)

Grossglockner je s výškou 3 798 m.n.m. najvyššia hora v Rakúsku a najvyššia hora v Alpách východne od Brennerského priesmyku. Vrchol sa nachádza v skupine Glockner, ktorá patrí    do Vysokých Taur. Skladá sa  z dvoch štítov, Grosglockner a Kleinglockner. Viac informácií »

Nadmorská výška:

max:  Grossglockner  3798 m. n. m.
min:   Lucknerhaus     1920  m. n.m.

Prevýšenie:  od Stüdhütte:      997 m
                    od Lucknerhaus  1878m

Fotografie

Približný čas:
Stüdlhütte (2.801m)  - Grossglockner (3.798m)                                        5h (+997m)
Grossglockner (3.798m) - Erzherzog-Johann hütte (3.451m)            1h 30min (-347m)
Erzherzog-Johann hütte (3.451m) - Stüdlhütte (2.801m)                            1h (-650m)

Popis trasy:
chata Lucknerhaus, ch.Lucknerhütte, ch.Stüdhütte, Grossglockner, ch.Erzherzog-Johann hütte, ch.Stüdhütte, ch.Lucknerhütte, ch. Lucknerhaus

Webkamera: pohľad na vrchol z Adlelersruhe

Piatok ráno dorážame konečne do nášho cieľa - na parkovisko pri chate Lucknerhaus (1920m).Prichádzame pred 6h, čím sme sa vyhli aj poplatku za spoplatnenú cestu. Počasie paráda, celý ,,Gross" pred nami konečne na vlastné oči.Náš cieľ dnes je chata Studlhutte (2801m), kde sa chceme pokúsiť vybaviť nejaké ubytko aj keď vieme, že chata by dnes mala byť plne obsadená a nám sa nepodarilo vybaviť rezervačku. Nemáme na výber a tak z plánovaného nechanie vecí na bivak v aute berieme všetko pre istotu so sebou. Cesta na Studlhütte by mala trvať len nejaké necelé 3h po červenobielej značke, ale potom nočnom  8h cestovaní sa nikomu nejako nechce brať niečo naviac. Ale čo už, aspoň pohľad na Grosglockner nám dodáva silu a tak začíname našu cestu.Za necelú hodinku šliapania po ceste pre autá s povolením sa dostávame na chatu Lucknerhütte (2241m).Od chaty vedie lanová dráha až na Studhütte, kde sa dá za poplatok 4€ vyviesť batožina, čo sme samozrejme zistili až keď sme sa dostali na Studhütte.(to jedno pivo na chate by som asi vtedy obetoval za vyvezenie vecí, ale...) Tu nemárnime čas a hneď ideme zisťovať ako je to s ubytovaním. Odpoveď bola taká, že treba počkať   do 17h a ak sa niekto nedostaví bude jeho miesto naše. Nezostavá nám nič iné len čakať a to začíname ,,klasika" teda čapovaným vysokohorským rakúskym pivom za 4€. Popri fotení a vychutnávaní si nádherného počasia nám to ubehlo celkom rýchlo. Chata je samozrejme v takomto počasí a na začiatku víkendu o 17h plne obsadená, ale podarilo sa nám vybaviť aspoň spanie vo Winterraume za 5€ s čím sme nadmieru spokojný. Ešte večer podnikneme menšiu aklimatizačku a hlavne omrknutie nástupu na Stüdlgrad k začiatku ľadovca Tieschnitztal.Ráno 4:30 budíček a začína naša cesta o pokerenie tohto krásavca. Pri nástupe na Stüdgrad sme po ľadovci asi za 1,5 h. Nástup si  uľahčujeme alebo skracujeme z ľavej strany hrebeňa. Ten prvý lezecký úsek je trošku klamný tak sa pre istotu  istíme, ale po pár metroch je to už  pohoda. Postupne sa preliezame až ku značke Fruhstuckplatz (3550m).Odtiaľto začína trošku ,,obtiažnejšie lezenie" (3+,4-) ale celý úsek až k vrcholovému krížu je perfektne odistený (kramle, tyče s okami, feratky, nejaké tie pomocné laná,...)a priebežným istením to ide po takmer suchej skale ako sme mali my v pohode. Tie najťažšie miesta sú asi tam kde vám niekto dýcha na chrbát a snaží sa vás obehnúť, ale my sme mali celkom šťastie  a tých miest pri výstupe nebolo zas tak veľa. To celkové prevýšenie od nástupu je cca 520m a do tých 5h s občasným čakaním sa to dalo za našich podmienok   zvládnuť. Vrchol si vychutnávame priamo pri kríži nejakých 30minut skoro sami. Za túto dobu sa tam vystriedalo asi len           5 lúdi čo sme si vtedy ani nejako neuvedomovali. Dávame sa na zostup klasika-normálkou cez Kleinglockner. A tu po chvíli medzi Gross a Klein Glocknerom začína to čo všetci opisujú cez víkend a naviac za pekného počasia na Grossglockneri.(húf ľudí, nervozita, čakanie, obiehanie,...) Keď sa nám asi po hodinovom zdržaní podarí dostať pod Kleinglockner, kde končí tyčové značenie - si konečne môžeme vydýchnuť. Odtiaľto už len  po snehu kľudným tempom zbiehame ku chate Erzherzog-Johann-Hütte asi za 30min.Od chaty po nástup na ľadovec Kodnitztal ide ľahučká ferata. Po ľadovci sme na chate Studhütte asi za necelú hodinu, berieme čo sme tu odložili (spacák,...) a už len chodníkom na parkovisko k autu.